JellyPages.com

Tuesday, March 1, 2011

Kenangan kenangan

semalam mmg kenangan ni xbole dilupakan. dgn adanya syma. dgn adanya org tersyg. dgn adanya Maha Esa. saya masih lg mampu utk meneruskan hidup walau hakikatnya dh mmg utk amek kata putus mau pulang ke Tanah Air tercinta.

hari ini.. mmg hari dye. mungkin esok lusa hari aku jgak. btol x? doa org teraniaya ni insyaallah doa nya akan termakbul..
tiada niat utk mmburukkan sesiapa. tetapi ini adalah pengajaran utk semua org supaya lebih berhati-hati utk rapat dgn someone evendw dye adlah BOSS kte. kasihan u khairil... dpt boss mcm ni. alahh. bukan boss sgt pun.

kalau diikutkan sifat kemarahan saya dalam diri ni, mmg nak sgt2 letak muka dye supaya semua org tahu perangai buruk dye neh. berlagak berkuasa. berlagak darjat tu terlalu tinggi. terasa diri tu terlalu 'lawa' utk menjtuhkan airmuka org lain.

hampir patah kaki utk menyettlekan segala problem. tiada keperimanusiaan langsung manusia tu. sedangkan, isterinya tgh bersabung nyawa utk melahirkan zuriat pertamanya. kalau la aku ni org beriman, confirm2 doa ak dimakbulkan kan? tapi,ak xseperti tu. tiada niat busuk dihati ni utk mendoa2 kan malapetaka utk org lain. tapi,biasalah,manusia..bila dlm keadaan mrh.. segala sumpah serana akan dikeluar kan.kdg2 budak yg bru lahir kedunia pun kte nk sumpah2 bukan. astagfirullahalazim.. asal jahat sgt mulut kao ni lysa? soryy..

cuma disini,aku nk sgt3 biar makhluk ALLAH S.W.T tu dpt melihat blog aku. dpt membaca apa yg aku tulis disini. if dye nak aku show kan muka dye kt cni pun aku bole buat. ishhh. dh merapu la kao neh lysa..

kadang2 airmuka mempengaruhi sifat dalaman seseorg.  contohnya: patot la muka dye hitam! mesti hati dye hitam kannn kann? ehh. kenapa gigi dye cm tuh? mesti sebab mulut dye jahat & busuk kann?kann? ehh.. kenapa dye bole jd BOSS? alahhhh.. itu mmg rezeki dye. hidup ni kan pnjg lg. anytyme bole jatuh dan naik. so, JANGAN NK BERLAGAk! eh.. kenapa dye kawen dgn cina? mesti la perempuan melayu xnk mcm dye! plzz la..
okay. ni slah satu la kalau kte nk hentam org bila dlm keadaan mrhkan kan?

orang kata,setiap manusia mesti akan melakukan kesalahan.tiada siapa yg akn PERFECT dimuka bumi ni. tetapi kte sebagai manusia yg ada akal fikiran, sila la menjaga airmuka org lain. sila la jaga butir2 perkataan bila bercakap dgn org. haihh. kasihan.. mungkin org sebegini tdk  pernah jatuh lg. tu la dye mnjadi terlalu gah sehngga tiada sifat keperimanusiaan..

kalau bertembung diluar, minx maaf sgt3 if aku xpandang kao.. atau apa2 yg jdi kat kao dan keluarga kao, im soryy. SAYA XKAN BERTANGGUNG JAWAP. sesungguhnya doa org teraniaya mesti dimakbulkan. cuma cepat atau lambt je kan kan?

okay. bacalah utk bagi lg FAHAM!



Rasulullah saw. bersabda:
“Tiga do’a yang dikabulkan, yaitu do’a orang yang berpuasa, do’a orang yang bepergian, dan do’a orang yang teraniaya.” (HR. Uqaili, dari Abu Hurairah)
”Ada tiga doa yang tak akan ditolak oleh Allah SWT, yakni doa orang tua kepada anaknya, doa orang yang teraniaya, dan doa seorang musafir.” (HR. Abu Hurairah)
Dari Mu’adz bin Jabal Radhiyallahu ‘anhu bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
“Artinya : Takutlah kepada doa orang-orang yang teraniyaya, sebab tidak ada hijab antaranya dengan Allah (untuk mengabulkan)”.(Shahih Muslim, kitab Iman 1/37-38)
Orang teraniaya atau orang yang dizhalimi yaitu orang yang diperlakukan secara tidak benar oleh orang lain. Orang-orang ini tidak mendapatka hak yang wajib diterimanya. Misalnya, seseorang menagih uangnya kepada orang lain, tetapi yang ditagih ternyata mengingkari hutangnya. Penagih semacam ini termasuk dalam kategori orang yang teraniaya. Seorang buruh menutut gaji kepada majikannya. Oleh majikan gaji tersebut tidak dibayarkan atau dibayar kurang dari seharusnya dia terima. Buruh semacam ini termasuk orang-orang yang teraniaya.
Contoh lain ialah sesorang dituduh melakukan suatu kejahatan, padahal yang bersangkutan sama sekali tidak melakukannya. Ia lalu dijatuhi hukuman. Seorang istri tidak diberi uang belanja oleh suaminya, bahkan disuruh mencari nafkah sendiri. Orang-orang ini termasuk golongan yang teraniaya.
Bilamana orang yang yang teraniaya memohon kepada Allah agar membinasakan penganiayanya, maka do’anya dijanjikan oleh Allah akan dikabulkan. Karena itu, kita wajib takut kepada orang-orang yang teraniaya oleh perbuatan kita. Sebab walaupun mereka tidak mampu membalas kejahatan kita secara langsung, namun do’a mereka akan menjadi senjata yang ampuh nuntuk menghancurkan kita melalui adzab dan siksa yang diturunkan oleh Allah.
Sebuah contoh dalam sejarah yang dikemukakan oleh Allah dalam Al-Qur’an ialah tindakan Fir’aun yang berbuat aniaya dan zhalim kepada kaum Nabi Musa. Walaupun kaum Nabi Musa tidak mampu membalas kezhaliman Fir’aun secara langsung dan bahkan Musa dengan kaumnya dikejar-kejar oleh Fir’aun secara langsung dan bahkan Musa dengan kaumnya dikejar-kejar oleh Fir’aun dan tentaranya untuk dibunuh, namun ternyata allah yang membalas kezhaliman Fir’aun dan tentaranya. Allah menenggelamkan mereka di Laut Merah ketika mengejar Musa dan Kaumnya. Jadi, yang langsung menghancurkan dan menghukum Fir’aun dan pasukannya adalah Allah sendiri. Kejadian ini wajib menjadi pelajaran bagi kita dimana saja dan kapan sajha bahwa orang-orang yang teraniaya dekat dengan Allah. Allah selalu memberikan pembelaan dan pertolongan kepada mereka untuk membalas orang-orang yang menganiayanya.
Orang-orang yang teraniaya tidak perlu berputus asa menghadapi keperkasaan dan kekuatan penganiayanya. Mereka dijanjikan oleh Allah untuk mendapat pembelaan, perlindungan, dan pertolongan guna melawan penganiaya itu. Cara memperoleh jaminan tersebut adalah dengan selalu berdo’a kepada Allah agar para penganiaya itu mendapat adzab dan siksa dari Allah sehingga mereka tidak merajalela berbuat kezhaliman ditengah masyarakat. Karena itu, mereka seharusnya tidak meremehkan senjata do’a sebagai saran melawan kezhaliman orang-orang yang berbuat zhalim, karena permohonan mereka dikabulkan oleh Allah. Sebaliknya, orang-orang yang suka menganiaya seharusnya takut dan berhati-hati menghadapi orang-orang yang teraniaya, karena orang-orang yang teraniaya itu pasti dibela dan dilindungi oleh Allah. Permohonan apa saja untuk penganiayanya akan dikabulkan oleh Allah.

No comments:

nak jadi comel? sila click. ;p