JellyPages.com

Saturday, January 8, 2011

flu yg berterusan..




termasuk today. sudah semnggu saya flu..
tisu dh bergantang2 rsanye.
hembus hingus byk kali pun.. still ade lagi.
heyy. mana dtg hingus semua neh?
okay, saya xplain sndrik ekk. hihi





Selsema merupakan jangkitan salur pernafasan atas, yang memberi kesan terhadap salur-salur hidung dan kerongkong yang disebabkan oleh virus. Terdapat lebih dari 200 virus selsema. Jenis-jenis virus mungkin berbeza pada setiap musim. Antibiotik tidak akan menghapuskan virus-virus. Jangkitan-jangkitan itu akan hilang dengan sendirinya, kecuali jika terjadi jangkitan sekunder. Antibiotik mungkin dan hanya diperlukan apabila terdapat jangkitan sekunder. Selsema boleh tersebar dengan mudah apabila seseorang itu bercakap, membatuk atau bersin atau dengan sentuhan langsung. Kanak-kanak dengan kerintangan penyakit yang rendah berbanding dewasa mendapat selsema dengan lebih kerap, misalannya 6-12 kali dalam setahun, manakala dewasa, mendapat selsema sebanyak 2 kali dalam setahun.

SEBAB-SEBAB NYA :
  • Kerongkong yang kering dan sakit – Ini mungkin merupakan gejala pertama yang dialami.
  • ( xdpt saket kerongkong pun! tipu!)
  • Pengeluaran lendir yang cair yang memekat kemudiannya.
  • ( lg la xde!)
  • Bersin.
  • ( yes.. ini sudah tentu! :p )
  • Hidung tersumbat. Ini menyebabkan kesukaran untuk menyusu bayi.
  • ( saya msh single. blom kawen.. mn la nk ada anak. *hidung tersumbat. yes! )
  • Sakit kepala.
  • ( dats ryte. ape keje pun da xbole buat skang. )
  • Adakalanya, demam yang ringan.
  • ( belom kene lg. bile nk kene ehh? )
  • Sakit badan.
  • ( rs mcm xselesa sdkit la.. )
  • Mata berair.
  • ( aah. tiba2 mata jadi stim! )


KESAN-KESAN JIKA DIBIARKAN BERLARUTAN :

  • Selsema yang mudah berlarutan melebihi seminggu, disertai demam yang malebihi 38°C
  • atau demam ringan yang berpanjangan.
  • Berlakunya sakit dada.
  • Terdapat kesusahan bernafas.
  • Terdapat kahak berwarna kuning.


  • TABIAT-TABIAT YG PERLU DIBUAT UTK MENGATASI MASALAH NI :
    • Amalkan gaya hidup yang sihat. *suda tntu la..
    • Makan makanan yang seimbang.*emm. makan ape nth. sume masuk jeeee. hihi
    • Senam selalu.*hikhik.mmg xde.. ;p
    • Berpakaian secara munasabah bergantung kepada suhu persekitaran supaya kesejuka. *ofis saya.aircond dye kuat gile!tmbh2 aircond tuh btol2 dpn saya. :(
    • dan kepanasan yang melampau dapat dielakkan. *susa nk dpt rs kepanasannn...
    • Tidur secukupnya. *yes. tido saya xpnh ckup! ;p
    • Tutup hidung dan mulut anda dengan tisu apabila anda sedang bersin. *saya buat yg neh. sopan kan? ;p
    • Basuh tangan dengan sempurna sebelum memasak, makan atau mengendalikan makanan. *mkn luar je skng. dapur pn xjenguk dhhhh..
    • Hembus hidung anda, bila perlu, dengan satu atau kedua-dua liang hidung terbuka. *kembang kempis hidung saya tao x!
    • Apabila melakukan suai perubatan, pastikan apakah jenis ubat itu dan apakah kesan yan dituntutnya. Runding dengan pegawai farmasi anda jika terdapat kemusykilan. *mmg xlayan ubat kt farmasi. beli actv fast suda. ;p
    • Baca arahan dengan teliti sebelum mengambil sebarang ubat. *kt ubat ade tulis arahan ke?
    • Merokok. *sentuh pun xpenah.. haihhh
    • Membatuk atau bersin berdekatan orang/benda lain, terutamanya bayi dan makanan.*manada buat mcm neh!
    • Memaksa hembusan dengan kedua-dua liang hidung tertutup kerana ini mungkin mengakibatkan jangkitan di telinga tengah. *heyyyy. kene paksa tao x,nnty dye meleleh sendrik!
    • Memandu semasa mengambil ubat-ubatan untuk batuk dan selsema. *saya baru lepas eksiden.kete pun xde. xperlu amek ubat la?
    • Ubat-ubatan yang mengandungi salisilat, misalannya aspirin. *ape neh? xpnh dgr pun.. hukhuk
    • Berehat. *slalu sgt berehattt..
    • Minum banyak cecair, kedua-dua air dan jus. *harihari saya telannn.. haihh. xde kesan punn.
    • Jangkitan bakteria sekunder.*ape tuh?
    • Penyakit-penyakit pernafasan yang sedia ada boleh dicetus atau diganggu, misalannya lelah.*so far so good. saya tiada lelah. :)


    No comments:

    nak jadi comel? sila click. ;p